Whiskykrig: lille webshop udfordrer giganter

I løbet af de sidste 6 år har whisky været en  af de bedste investeringer på de globale børser i takt med at whiskyens popularitet er steget til rekordniveauer. Også herhjemme ses denne trend og flere har valgt at kaste sig over markedet der lige nu domineres af de store supermarkedskæder Dansk Supermarked og Coop. Men især en webshop har formået at tage kampen op.

Whisky har aldrig været mere populært end i dag

I løbet af de sidste 6 år har whisky været en af de bedste investeringer på de internationale børser. Dette skyldes først og fremmest en rekordstor efterspørgsel hovedsageligt drevet af vækstøkonomier i Sysøstasien, hvor whisky på få år er blevet ualmindeligt populært. Således har whisky i perioden 2008-2014 givet et afkast på 400 på de internationale børser, alt imens mere traditionelle råvarer som guld og olie har oplevet store tilbagegange. Sidste år steg verdens førende single malt whisky således 15% i værdi alene. Bag de store stigninger gemmer sig en efterspørgsel der ikke kan matches af udbuddet, og derfor siger mange investorer at der i dag eksisterer en global ’whiskykrig’.

’Whiskykrigen’ også synlig i Danmark: flere aktører udfordrer supermarkederne

Det er dog ikke kun ude i den store hvide verden, at whiskykrigen raser. Også herhjemme har efterspørgslen været stigende, hvilket også kommer til syne i det faktum at Danmark i 2010 fik sit første whiskymærke i form af Stauning Whisky, der siden har tiltrukket sig stor opmærksomhed og investeringer på over 100 millioner kroner fra verdens største spiritusproducent Diago.

Men også i detailhandlen og på internettet raser whiskykrigen herhjemme siden flere og flere webshops er skudt op igennem de seneste år. Disse webshops har på kort tid taget store markedsandele fra de traditionelle spiritusforretninger, og også de store supermarkedskæder. En af disse nye udfordrere er webshoppen whisky.dk der indenfor få år har erobret store markedsandele på trods af sin lille størrelse, men det er der ifølge ejeren en god forklaring på.

”Udover at der generelt er stor efterspørgsel i markedet, så er whisky, ligesom vin og cigarer, nogle produkter som folk gerne vil betale ekstra for, og derfor vælger mange automatisk at starte deres søgen på nettet frem for at gå ned i supermarkedet.”

Selvom whisky.dk kun har få år på bagen lykkedes det alligevel webshoppen at øge sin omsætning med over 280% de første to år, og dermed har webshoppen hurtigt markeret sig på det danske whiskymarked foran mange af de store detail kæder.

Whiskykrigen vil fortsætte mange år endnu

Selvom efterspørgslen efter whisky har nået nye højder er der ikke mange der tror at det vil stoppe foreløbig. Den store efterspørgsel lader på nuværende tidspunkt til at være uslukkelig. Således forventer flere investorer på de internationale markeder at den nuværende ’whiskykrig’ vil fortsætte i mere end 10 år endnu. I øjeblikket er der ingen tegn på at udbuddet af whisky kan indhente efterspørgslen.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*