Fødevarebranchen boomer online under Corona-krisen

Corona-krisen har været hård for dansk økonomi og medført det største fald i Danmarks BNP siden Anden Verdenskrig. Dog er der nogle brancher, hvor Corona-krisen har medført stor vækst. Et af dem er i fødevarebranchen hvor både B2B- og B2C-virksomheder har oplevet stor vækst, hvilket blandt andet er anført at større digital efterspørgsel.

Både B2B og B2C-markedet oplever vækst

Da Corona-krisen ramte i marts, var det ventet, at e-handlen ville stige i forhold til den fysiske handel i butikkerne. Dog var der ingen der havde ventet at danskerne i så høj grad ville kaste sig over at købe fødevarer online, som det har været tilfældet.

Virksomheder som Nemlig.com, Coop.dk og Fleggaard er bare nogle af de virksomheder, som har haft rigtigt travlt under Corona-krisen med at få sendt mad- og drikkevarer hjem til de danske husstande. Men det er ikke kun inden for B2C-markedet, at der har været stigende efterspørgsel.

Det samme er sket inden for B2B-markedet. Den danske virksomhed Tasteful, der hjælper udenlandske distributører ind i den danske detailhandel melder ligeledes om flere henvendelser fra udlandet. Det skyldes ifølge dem både danskernes store købekraft og ikke mindst danskernes store fokus på sundhed og kvalitetsfødevarer.

Amerikanerne er langt foran – kan være et tegn på hvad der er i vente

Og hvis man skal prøve at spå lidt om, hvordan det kan komme til at gå herhjemme, så kan man passende kigge over Atlanten eller endda den engelske kanal.

For både i USA og i UK er man langt foran Danmark når det kommer til e-handel, og det gælder særligt inden for handel med fødevarer. Det digitale marked for fødevarer er det største i USA og lige nu kæmper giganterne Wal-Mart og Amazon om amerikanernes gunst. I USA forventer man, at handelen med fødevarer kan ende med at udgøre mere end 20% af alt online-handel om ganske få år.

Givet Danmarks relativt lille størrelse, tilstedeværelsen af mange større aktører, som Bilka, Coop og Nemlig, så er det ikke utænkeligt, at fødevarer kan komme til at stå for en lignende andel, hvis stadigt flere vænner sig til at købe online og få leveret sine fødevarer til døren – eller til at hente dem på vej hjem fra arbejde.

Stadig et stort potentiale tilbage i dansk e-handel

Selvom danskerne bruger stadigt flere penge online, så er der ifølge eksperterne stadigt et enormt potentiale tilbage, som ikke er indfriet endnu, og det er ikke kun øget fødevaresalg der skal bidrage til det. Ifølge eksperterne handler det også om, at vi skal være bedre til at opgøre e-handlen end vi er i dag, da man ikke har alt data, når man laver landsdækkende analyser.

Dog peges der på, at Danmark står stærkt i forhold til fremtiden både på grund af vores gode infrastruktur og ikke mindst på grund af tilstedeværelsen af stadigt flere og mere sikre betalingsløsninger.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*