Selvom danskerne har en af de laveste middellevealder i Vesteuropa så er vi utroligt glade for at bruge penge på sundhed, og det kan særligt mærkes på nettet, hvor en lang række webshops oplever det, der populært kaldes den anden folkesundhedsbølge.
Danskerne bruger stadig flere penge på sundhed
Selvom danskerne i international sammenhæng ikke er det mest sunde folkefærd, når man kigger på middellevealderen der er den laveste i Vesteuropa, så er danskerne rigtigt glade for at bruge penge på sundhed og sundhedsrelaterede produkter. Denne tendens tog allerede fart i midten af 2000’erne da fitnesscentre skød op over hele landet og i løbet af mindre end ti år har mere end 800.000 danskere valgt at blive medlem af et fitnesscenter. Dertil skal lægges antallet af kontingenter i sports klubber fra håndbold til fodbold og ikke mindst golf, der har været nogle af de mest populære sportsgrene igennem de sidste ti år. Denne udvikling slog også hurtigt igennem på nettet, hvor både fitnesskæder og ikke mindst sports butikker hurtigt fik øjnene op for e-handlens mangle fordele. Denne udvikling blev i sin tid kaldt den første store folskesundhedbølge og i følge de seneste opgørelser ser det ud til at den næste store sundheds bølge raserer på nettet.
Salget af kondomer og fødevarer stiger eksplosivt
Således viser en række undersøgelser af den danske e-handel at blandt andet salget af kondomer og ikke mindst sunde fødevarer er steget eksplosivt igennem de sidste to år og det vækker begejstring af flere årsager. Først og fremmest er der mange der glæder sig over, at salget af kondomer stiger markant da danske unge igennem flere år har været nogle af de dårligste til at bruge kondom i EU og det medfører hvert år en lang række omkostninger for det danske sundhedsvæsen. En af de mange webshops, der drager fordel af denne udvikling er Coolkondom.dk, der siden sin grundlæggelse har arbejdet for at gøre det cool at gå med kondom.
“I løbet af det sidste 12 måneder har vi set en stor stigning i vores organiske trafik på over 60% og det tyder på, at der er mange flere end tidligere der vælger at købe deres kondomer online og det medfører forhåbentligt at flere vælger at følge trop, da man ikke skal være nervøs for pinlige episoder, når man handler kondomer online, sammenlignet med når man går i supermarkedet”, siger virksomhedens direktør.
Udover kondomer så er mængden af sunde fødevarer solgt online også steget markant i løbet af de sidste to år. Dette er dog en del af en større trend hvor flere og flere danskere vælger at købe deres fødevarer online. Dette afspejler sig også i at både Coop og Bilka er blandt de fem mest populære danske webshop herhjemme.
Stadig stor vækst i vente i de kommende år
Selvom der igen er kommet en voldsom efterspørgsel efter sundheds relaterede produkter er der ingen forventinger om, at luften vil gå af ballonen i nær fremtid, da flere danskere vægter sundhed højere end i forhold til den sidste generation af danskere og med internettets stigende udbredelse er der ingen tvivl om at både robotstøvsugere og andre maskiner der kan afhjælpe særligt med huslige gøremål kommer til at blive det næste store vækstmarked, mener flere digitale eksperter.
Leave a Reply