Stort (uforløst) potentiale for danske advokater på nettet

Imens danskerne i stigende grad køber varer og tjenesteydelser over computeren, smartphonen og tablets samt e-handlen buldrer af sted, står den danske advokatbranche tilbage for på trods af den nuværende udvikling er der mange advokatkontorer, der ikke er tilstede på nettet. Fagfolk vurderer der fortsat er et stort uforløst potentiale for mange danske advokatkontorer.

Gammel branche der ikke er hoppet med på vognen

I løbet af de seneste år har en lang række såkaldte ’gamle’ brancher fået nyt liv efter at e-handlen har udviklet sig med stor fart. Her kan blandt andet nævnes hobbybranchen, der i de seneste år har set webshops udfordre de etablerede detailbutikker blandt andet indenfor garn, hvor en hjemmeside som Rito.dk hurtigt har skabt en millionforretning rekordtid. Derudover viser alle undersøgelser, at danskerne allerede nu foretager størstedelen af deres køb af varer og tjenesteydelser over internettet, enten via computeren, mobiltelefonen eller via tablet.

Men en af de brancher der står lidt alene tilbage på nuværende tidspunkt er advokatbranchen. Her viser en ny undersøgelse at over halvdelen af de danske advokatkontorer ikke bruger penge på onlinemarkedsføring. Ifølge flere fagfolk er der derfor et stort uforløst potentiale i den danske advokatbranche.

Advokater bruger flest penge i USA på annoncering

Udviklingen i Danmark står for en gangs skyld i skærende kontrast til udviklingen i USA. Her har flere undersøgelser vist, at advokatbureauer sammen med forsikringsselskaber er blandt den type virksomheder, der bruger flest penge på digital annoncering. I USA betaler nogle virksomheder endda over 1000 dollar hver gang en bruger klikker på deres annoncer.

Så høje er priserne dog ikke herhjemme, men ifølge flere fagfolk er der et stort vækstpotentiale for især mange mindre advokatkontorer, hvis de vælger at prioritere den digitale annoncering mere. Årsagen til dette er blandt andet, at en advokat er noget de fleste bruger få gange i deres liv og derfor er det oplagt, at man laver en søgning på den type advokat man er på udkig efter.

Stor succes for sønderjysk advokatkæde

Et af de få danske advokatkontorer der har valgt at kaste sig over den digitale dagsorden er Hviid Advokater, der har kontorer i mere end 10 forskellige byer i Danmark foruden deres hovedsæde i Kolding. Her er man ikke i tvivl om at øget synlighed på nettet har resulteret i flere kunder.

”De fleste ved hvornår de skal bruge en advokat men især udenfor de store byer blegner de små advokatkontorer i bybilledet, men på nettet kan man skille sig positivt ud. De fleste gør et grundigt stykke research arbejde inden de kontakter en advokat, og i denne proces gælder det om gøre sig til, udtaler advokatfuldmægtige Henrik Baastrand.

Selv er Henrik Baadstrup ikke i tvivl om at den øgede annoncering kan mærkes på bundlinjen. ”Hos os arbejder vi med flere forskellige typer af jura og på nettet kan vi lave separate kampagner ud fra vores specialer, og dette gør det lettere for kunderne på den anden side af skærmen at forholde sig til vores arbejde, og det siger de åbent og ærligt.”

Kun tiden vil vise om mange af de øvrige danske advokatbureauer hopper med på vognen i fremtiden.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*