

Julen er lige på trapperne og ligesom de sidste år forventes det at danskerne vil købe flere julegaver over nettet. Hos det digitale bureau Obsidian Digital er man ikke i tvivl om at det vil kunne mærkes i transportbranchen.
E-handlen forventes at udgøre en større del af julesalget i år
Selvom det endnu ikke er afgjort hvad danskerne skal give hinanden i julegave endnu er mange digitale eksperter overbeviste om at e-handlen kommer til at tegne sig for en endnu større andel af det samlede julegaveindkøb. E-handlen herhjemme er allerede vokset med 20% i forhold til samme periode sidste år og derfor forventes det også at danskerne kommer til at handle mange varer imens de sidder foran computerskærmen i år. ifølge det digitale bureau Obsidian Digital er der store forventninger til dette års julesalg.
”Sidste jul steg mængden af gaver købt via netbutikker med over 20% og siden da er den samlede e-handlen herhjemme steget 20% yderligere så det ville være meget overraskende hvis ikke vi også kommer til at se en stor stigning igen i år ”udtaler SEO-konsulent Christian Vestergaard.
Øget e-handlen er godt nyt for fragtselskaber
Det er heller ikke kun hos netbutikkerne at man kan begynde at glæde sig. Det kan man også i transportbranchen da øget e-handel skabet øget efterspørgsel efter fragtvirksomheder. Ifølge Obsidian Digital steg antallet af sendte pakker med over 20% sidste år og derfor kan man i forlængelse af den øgede vækst i år godt begynde at gøre sig klar til en travl december måned hos fragtselskaberne og Post Danmark.
Ifølge Christian Vestergaard skaber den øgede nethandel også øget konkurrence hos fragtselskaberne og her kan der i år være mange penge at komme efter, siden Post Danmark tidligere i år valgte at droppe deres 1-dagsregel.
”Jeg tror at det er sandsynligt at Post Danmark mister nogle markedsandele i december. Man skal ikke undervurdere at blot fordi at man køber sine varer over nettet at man så er tilfreds med en lang leveringstid. Man skal tænke på at der bliver købt mange gaver i sidste øjeblik og derfor går man som forbruger op i at man hurtigt kan få sine varer leveret lige til døren.”
E-handlen gavner allerede transportbranchen
Ifølge Christian Vestergaard så er det dog ikke kun i julen at transportsektoren har gavn af den øgede digitalisering. For i takt med at e-handlen er vokset er antallet af pakker der bliver sendt ud fra butikker steget. Dette skyldes særligt at mange danskere køber store varer over nettet såsom vinduer, havemaskiner og møbler over nettet.
”E-handlen er særligt en fordel for dem som bor i byerne og som ikke har en trailer da man kan bestille sine varer og få dem leveret lige til døren. Store varer særligt til hjemmet som vinduer eller en græsslåmaskine er en stor og ikke mindst dyr pakke når den skal sendes og det gavner fragtvirksomhederne.” En undersøgelse fra siden Livogbolig.dk har tidligere kortlagt den store vækst der har været inden for byggemarkedet på nettet.
Stadig mange der ikke køber deres gaver online
Selvom at e-handlen igen forventes at vokse så påpeger man hos Obsidian Digital at der stadig er rigtigt mange der vælger at handle julegaver på den traditionelle måde. Hos Obsidan Digital fremhæver man særligt at det at handle julegaver er en tradition og i forhold til at handle online så kan butikkerne skabe en mere hyggelig stemning som får flere folk til at komme op af sofaen og ud af døren. Derudover påpeger man at der kan være mange fristelser ved at handle på nettet hvorimod det kan være lettere at styre sit forbrug når man handler i butikker.
”Julestemingen findes slet ikke på samme måde på nettet og den er der mange der er rigtigt glade for at opleve når de går i butikker eller tager i de lokale storcenter. Derudover er det nememre at holde dankortet i ro hvis man handler i butikkerne. Vi kan se at der ofte bliver taget mange lån over nettet i julen og det skyldes nok at mange bliver grebet af en stemning og når alt er digitalt er der ikke altid langt fra tanke til handling”, afslutter Christian Vestergaard.
Leave a Reply