Kæmpe vækst i dansk E-handel stiller større krav til den digitale markedsføring

Den danske E-handel slog igen i 2015 rekord, viser den netop offentliggjorte rapport fra DIBS. Danskerne har for alvor fået øjnene på for E-handel, hvilket resulterede i et forbrug på omkring 90 milliarder i 2015. Dette er en stigning på 12 % i forhold til året før, og forventningerne er fortsat positive. Dansk Erhverv forventer, at danskerne vil runde 100 milliarder allerede ved udgangen af 2016, hvilket medfører øget krav til de danske hjemmesider og webshops, der med den øgede trafik, er nødt til at tilpasse sig den stødt voksende digitale markedsplads, på flere parametre.

Danskerne fortsætter med at bruge mobilen til køb over nettet

Den netop offentliggjorte rapport viser ligeledes, at danskerne stadig køber mere over mobile enheder. Rapporten viste, at 4 ud af 10 danskere foretog et køb over en mobil enhed i 2015. Dette er dobbelt så mange som for 3 år siden, og vidner om en tendens, man som webshop og internetvirksomhed, er nødt til at tilpasse sig efter.

I den forbindelse er det blandt andet et nødvendigt fokuspunkt for de danske internetvirksomheder, at have en mobilvenlig hjemmeside eller webshop, så det er muligt for forbrugerne at dirigerer brugervenligt rundt på hjemmesiden, også på de mobile enheder.

Andpants.com er en af mange internetvirksomheder, der har måtte tilpasse sig, ved at gøre deres hjemmeside mobilvenlig. Dette var nødvendigt, da et stigende antal forbrugere sidder på deres mobile enheder, og kigger på tøj, som er det produkt Andpants udbyder.

Kampen om Google søgeresultater bliver intensiveret

En analyse fra Compete kom tidligere frem til, at forskellen på hvor man som internetvirksomhed ligger i Googles søgeresultater, er altafgørende.
Det er altså ligeledes vigtigt for de virksomheder, der opererer på internettet, at have fokus på deres SEO aktiviteter, som er et af de mest effektive værktøjer for virksomheder, der gerne vil ligge i toppen i søgeresultaterne, og derved være mest eksponeret for brugerne af søgemaskinen.

Analysen der blev foretaget af Compete, viste at det første organiske link, der ligger lige under de sponsorerede links, løber med intet mindre end 53% af alle kliks. Dette er 3 gange så mange som nummer 2, der kun får 15% kliks. Analysen viser endvidere, at hvis man ligger nummer 5 på i Googles søgeresultater, hvilket kan virke som en fin placering, kun får 4% kliks fra brugerne af Google. Husk også at optime dine interne links med intern linkbuilding.

Landberg.dk er en virksomhed, der sælger tilbehør til biler. Der er stor konkurrence på markedet, og det er derfor utrolig vigtigt, når brugerne søger på Google efter tilbehør til biler, at det er netop Landberg der ligger i toppen af de organiske links. Derfor er de, ligesom mange andre webshops, begyndt at fokuserer intensiveret på digital markedsføring generelt, med SEO/søgemaskineoptimering som en af hovedaktiviteterne. Det samme gælder hjemmesiden e-c-s.dk, som henviser til webhoteller, domæner og hjemmesider. Konkurrencen er meget høj, og det er ikke længere nok at opsætte en onpage optimeret hjemmeside med linkbuilding. Anno 2016 skal websitet markeres med schema markup, hastigheden skal være høj og brugeroplevelsen god.

Stadig større konkurrence fra internationale hjemmesider

Den netop udkommet rapport fra DIBS viser også, at konkurrencen fra udenlandske hjemmesider stadig bliver større. Internettet har ingen landegrænser, og det er derfor muligt for alle hjemmesider, at konkurrerer på Googles søgeresultater, og andre digitale markedsføring tiltag.

Den øgede konkurrence skyldes blandt andet, lavere skatter og afgifter, der medfører at de udenlandske produkter opleves billigere for danskerne at købe. Samtidig har nogle af de udenlandske sider større sortimenter, hvilket gør dem attraktive for de danske kunder på internettet.

Det er derfor vigtigt, at de danske virksomheder på internettet er i stand til at konkurrere, og tilpasse sig en den ændrede købsadfærd, der har foregået på markedet for E-handel over de sidste år. Hvis dette er muligt for de danske virksomheder, kan markedet for E-handel være en sand guldgrube, da markedet kun vokser, og tager markedsandele fra de fysiske butikker.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*