Flere virksomheder bliver digitale under Coronakrisen

Coronakrisen har ramt danske virksomheder meget hårdt og særligt de fysiske butikker har det utroligt svært i disse måneder. Af denne årsag vælger stadigt flere at satse på øget digitalisering. Vi har talt med flere virksomheder som netop er gået i en mere digital retning som modsvar på den nye økonomiske virkelighed.

Flere virksomheder satser på digital kommunikation

En af de metoder hvorpå flere virksomheder har kunnet mærke en øget digitalisering har været i den daglige kommunikation. Fysiske møder både internt og eksternt er blevet udskiftet med digitale konferencer og videokald via tjenester som Google Hangout og Skype.

Derudover vælger flere virksomheder også at satse på platforme som Slack der kan bruges til at kommunikere hurtigere imellem afdelinger og medarbejdere. Det gælder særligt inden for undervisningsinstitutioner som skoler og ikke mindst kursistvirksomheder, der ellers er meget afhængige af at have mange mennesker samlet. Hos virksomheden IBl Sprogservice, der underviser i fremmedsprog over hele landet, melder man dog om en positiv feedback fra kursisterne.

”Heldigvis så viser det sig at verden ikke står helt stille og det er muligt at tilpasse sig de nye omstændigheder. Det gælder både os som virksomhed og ikke mindst vores kunder. Indtil videre er vores værste frygt ikke blevet bekræftet”, siger virksomhedens direktør. 

Marketingindsatsen flyttes fra analoge til digitale kanaler

Et andet sted man kan se at virksomhederne er blevet mere digitale, er på marketingsfronten. For i takt med at store dele af det danske samfund er lukket end, så færdes vi endnu mere digitalt.

Og danske virksomheder har stadig brug for at være til stede der hvor brugerne er. Derfor har mange virksomheder satset på nye kanaler som eksempelvis Facebook, YouTube og ikke mindst affilaite marketing, som alle tre er kanaler der sammenlignet med andre, er relativt billige men som giver en mulighed for hurtigt at blive eksponeret for en stor målgruppe.

Virksomheder efterspørger digitale strategier her på længere sigt

En tredje måde hvorpå man kan se, at virksomhederne vender sig imod de digitale løsninger er, at stadigt flere virksomheder melder om behov for at få lavet en digital strategi til deres virksomhed. Dette afspejler først og fremmest, at mange indtil videre ikke har stiftet bekendtskab med de digitale værktøjer, som kan skabe vækst i de kommende år. Det vidner også om, at mange direktører i stigende grad vil sætte deres lid til de digitale platforme. Hos digitale konsulenthuse melder man om rødglødende telefoner fra særligt direktører og marketingmanagers som har brug for hjælp til at få sat deres virksomhed på det digitale landkort.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*