Den europæiske skindbranche har oplevet trængte tider de seneste år. En heftig cocktail af politiske forbud, sygdom og faldende efterspørgsel i såvel ind som udland har været med til at presse mange skindproducenter, men nu slår branchen igen – og det gør det på nettet.
Trange tider for de europæiske skindproducenter
De sidste to år har budt på hårde tider for mange danske og europæiske skindproducenter. En heftig kombination af blandt andet sygdomsudbrud, faldende efterspørgsels på vækstmarkederne, herunder især i Kina og politiske sanktioner og forbud har gjort det svært for pelproducenterne på tværs af en lang række brancher at tjene penge.
Selv de danske minkavlere der i de sidste år har sat salgsrekorder er efterspørgslen og priserne faldende. I Danmark er en lang række minkavlere ligeledes blevet påvirket af store sygdomsudbrud, der har presset deres forretninger betydeligt. Derudover har EU i 2015 strammet reglerne for import og salg af sælskind, hvilket har fået de i forvejen lave priser på sælskind til at falde endnu mere. Priserne på sælskind er således faldet med 80% i løbet af de sidste ti år.
Skind er et hit på nettet – webshops stormer frem
Selvom det ser samlet set ser sort ud for mange danske og europæiske sælproducenter er der dog små tegn på bedring. For imens salget af skind er faldende i de traditionelle detailbutikker som Bilka og Kvickly, så er efterspørgslen stigende på nettet. Derfor har man i år indtil videre set mere end en fordobling af antallet af webshops i Danmark, der sælger skindprodukter. En af dem er webshoppen Lammeskindet.dk, der som navnet hentyder sælger en lang række skindprodukter med særligt fokus på lammeskind. Her er man ikke så overrasket over den nuværende tendens:
”Skindprodukter er noget som man enten elsker eller hader. Netop derfor passer vores branche godt til nettet for hvis man vil have noget skind til sit hjem hvad enten det er sæl, ko eller lammeskind så finder man det lettest på denne måde”, udtaler virksomhedens direktør.
Et lille lys for enden af tunnelen
Hos lammeskindet.dk anerkender man dog at skindbranchen fortsat er udfordret men på trods af dette er man overbevist om at skindproducenterne går en lidt lysere fremtid i møde:
”Selvom det ser svært ud så plejer skind at blive populært med jævne mellemrum, og derudover bliver der i disse år produceret en lang række nye produkter som man ikke har set før og som en sidste ting så gør producenterne meget mere for at oplyse om under hvilke forhold dyrene har levet.”
Kun fremtiden vil dog vise om skindprodutler igen vil komme til at indtage de danske hjem.
Leave a Reply