

Sociale medier er blevet en betydelig del af danskeres hverdag. 77 procent af den danske befolkning har en profil på minimum ét socialt medie. De fleste af dem, bruger de sociale medier hver dag.
Hvordan kan du som virksomhed lukrere på dette store potentiale, og hvilke faldgruber skal du være opmærksom på, hvis du ønsker at gøre brug af de sociale medier. Det får du svar på i denne artikel.
Vores sociale profiler er vores identitet
Vi bruger de sociale medier til at manifestere os som individer. Vi anerkender og promoverer de brands og strømninger vi kan identificere os med, samtidig med vi tager afstand fra de ting der ikke passer ind i boksen.
Der er kort process på de sociale medier. Man er enten for eller imod. Som virksomhed betyder det, at der er fantastiske muligheder for større success, hvis man blot er klar over de sårbarheder man som brand åbner op for.
Brug de sociale medier til at styrke dit brand
En af de virksomhedstyper der kan have særlig stor gavn af de sociale medier er webshops. Som webshop skal ens hjemmeside nemlig været 100 procent fokuseret på produktet. Der er ikke plads til at forklare og fortælle om sine værdier og visioner. Det handler om at få kunderne til at lægge varer i kurven.
Derfor kan webshops med stor fordel bruge de sociale medier til at styrke deres brand. Her kan man give fortællinger til sine kunder, der passer præcis til det segment man ønsker at ramme. Et godt eksempel på en webshop som formår at bruge de sociale medier, er den danske tøjproducent Termoland.
Målret din sociale profil
Termoland sælger termotøj til både børn og voksne. Firmaet er grundlagt på idéen om at lave miniudgaver af termo-arbejdstøj til børnehavebørn. Deres produkter skal derfor gerne associeres med et varmt og trygt familieliv, samt et friluftsliv med overskud og glæde.
Hvis man tager et kig på Termolands Instagram, så fremgår det tydeligt hvordan de formår at ramme deres kundesegment. Her ses billeder af den smukke danske naturs forskellige årstider, samt adskillige henvisninger til det hyggelige danske familieliv, som eksempelvis Nissebandens julekalender.
Husk hashtags
Et vigtigt element, du bør bruge velovervejet på dine sociale medier, er hashtags. Hvis du formår at associere dit brand med unikke hashtags, så åbner du op for muligheden, for at dine trofaste kunder vil tage dem til sig og selv udbrede dine budskaber. Det skaber association mellem dig og dine kunder, og det er præcis det du søger at opnå på de sociale medier.
Den forbindelse til kunden kan du ligeledes skabe på de sociale medier ved at give forbrugeren et dybere indblik i firmaets arbejde. På Termolands facebookside kan du eksempelvis se billeder fra da firmaet flyttede hele sin produktion. Der bruges ligeledes et meget åbent og venligt sprog, der henvender sig personligt til kunden.
Vær forberedt på ris og ros
Man skal blot huske én ting. Når du gør brug af de sociale medier, så accepterer du en verden af både positive og negative strømninger. Du må være forberedt på, at du ikke længere har den fulde kontrol over dit brand. Jo mere du åbner for interaktionen på de sociale medier, jo mere accepterer du at kunderne selv er med til at definere dit brand.
Særligt for små og mellemstore virksomheder er dette tilfældet. Store virksomheder har altid et meget klart defineret brand. Der er ingen tvivl om deres målgruppe og værdisystem, og deres forbrugere vil blot følge i strømmen af deres narrativer.
Som mindre virksomhed, eksempelvis hvis du ejer en webshop, kan du give dine kunder mulighed for at være med til at fortælle din historie. Fordelen ved det er, at du kan skabe en meget tættere relation til dine kunder. Dette vil give dig mere trofaste og loyale kunder, som gerne skulle følge dig og dit brand i lang tid fremover.
Vis forbrugeren tillid
Det kræver stor tillid at give forbrugeren medbestemmelse over dine værdier og image. Men der er ingen tvivl om, at hvis du netop har den tillid til sine kunder, så vil du også kunne udnytte de sociale mediers store potentiale.
Mulighederne for at skabe et stærkt brand, som forbrugerne kan identificere sig med, er større end nogensinde. Det kræver blot at du forstår din målgruppe, og at du tør vise dine kunder den tillid som de fortjener. Så har du grundlaget for en succesfuld forretning.
Leave a Reply