

Danskerne er mere prisbevidste end nogensinde før, og derfor er Black Friday i november måned også blevet årets vigtigste shoppedag for mange danskere. Den store amerikanske indkøbsdag er blevet taget imod med åbne arme, men har en større indflydelse på det danske samfund end forventet.
Trafikken går i sort
Det er jo meget fristende at komme ud og prøve at fange nogle af alle de gode tilbud. Problemerne opstår dog, når logistikken og infrastrukturen ikke er bygget til at rumme den store mængde forbrugere på så kort tid. Dette blev et tydeligt eksempel i Odense, der havde store trafikproblemer ved sidste års Black Friday.
P4 Trafik fik flere meldinger om personer, som havde siddet 70 minutter i kø for at komme ud af Ilva og Bilkas parkeringsplads. Denne overstrøm af trafikanter påvirkede også den offentlige trafik i en sådan grad, at der kom forsinkelser på over 30 minutter bare for at komme igennem Odense. Dermed var Fynbus nødt til at omlægge deres ruter.
Nethandlerne presses til det yderste
Det er ikke kun omkring de fysiske butikker, at tingene kan blive hektiske. Det er nemlig ikke kun i de fysiske butikker, at de danske tilbudsjægere går på jagt. Der er mange online webshops, der også deltager aktivt i denne købsfest. Nogle gange går det dog så vildt for sig, at selv de største giganter på markedet må kaste håndklædet i ringen.
Black Friday 2015 var eksempelvis det år, hvor Elgigantens onlineshop blev offer for denne nyadopterede shoppedag og dens tilhængere.
Det er med god grund, at danskerne tyer til internettet for at gøre nogle af deres indkøb. Det er nemlig ikke altid lige nemt, at få dannet sig et overblik over det kæmpe udvalg af større husartikler. Derfor er danskerne i større grad begyndt at købe deres hårde hvidevarer over internettet. Dette bekræfter ejeren af Madmaskiner.dk, en forbrugersite der har specialiseret sig i produktbeskrivelser, guides og prissammenligninger af køkkenmaskiner.
“Forbrugerne finder det mere overskueligt at købe deres større hvidevarer over nettet. Her har de nemmere ved at sammenligne de enkelte tilbud og maskiner, end de ville have nede i den enkelte butik.”, siger virksomhedens direktør.
Det er dog ikke kun store hvidevarer, der bliver købt. Andre artikler som fx saftcentrifuger, espresso-kaffemaskiner og robotstøvsugere, går også som varmt brød på de danske internetsider.
Nets overvåger alt
Det er ikke kun i de enkelte forretninger, både som fysiske og digitale, at infrastrukturen bliver sendt på overarbejde, når den store shop-amok nat er i gang. Bag hver enkelt handelstransaktion arbejdes der hårdt for, at holde betalingsstrømmen af indkøb så flydende som muligt.
Med en dankortomsætning på næsten 2 milliarder kroner sidste år, og dermed værende den mest omsættende dag for danskerne sidste år, er det med god grund, at Nets øger deres arbejdskraft, når danskerne tager på tilbudsjagt. Nets meldte sidste år den højeste betalingsstrøm på ét givent tidspunkt med overvældende 300 køb i sekundet.
Leave a Reply