
I næste måned starter den store e-commerce-udsalgs sæson med Singles day der løber af stablen på en mandag. Flere undersøgelser har vist en forventet vækst på 50% i antallet af webshops, der skal prøve at afholde Singles Day eller Black Friday for første gang. Men selvom alle forventer, at der bliver tale om festdage for webbutikkerne, så er langt fra alt fryd og gammen. Ifølge flere eksperter, er det afgørende, at man gør sig grundarbejde ordentligt hvis man ønsker at få succes.
50% flere webshops vil prøve sig af med Black Friday i 2019
I løbet af de sidste år har Black Friday fyldt mere og mere i novembers e-handel. Og meget tyder på at det bliver endnu mere intenst i år. Således forventes det, at antallet af webshops der afholder Black Friday, Singles Day eller Cyber monday at stige med 50%. Dette siger både noget om, hvor stort disse begivenheder er blevet herhjemme samt at de tre forskellige dage henvender sig til forskellige målgrupper og dermed også nicher. Men det er ikke uden risiko, at så mange nye webshops hopper med på disse begivenheder.
Webudvikler: Sørg for at dit website kan klare de mange besøgende
Ifølge Anders Burla Jakobsen, så kan de meget store
stigninger i trafik på en hjemmeside hurtigt medføre, at hjemmesiden går i
sort. Han peger på at det er sket for selv nogle af Danmarks største webshops:
”Vi har i de tidligere år set både virksomheder som Elgiganten og Bilka have problemer
med at modtage så store mængder trafik som det har været tilfældet. Nogle går simpelthen
ned, hvilket ikke er hensigtsmæssigt. Hvis din hjemmeside går ned, så venter
forbrugerne ikke. De går videre til den næste butik”
Anders Jakobsen er til dagligt ejer af webbureauet Teasolutions, der er beliggende flere steder på tværs af Danmark. Her arbejder de primært med webudvikling i Umbraco, et system, der særligt bruges af store virksomheder.
Nogle af deres kunder tæller blandt andet Fakta. Ifølge Anders Jakobsen er det afgørende, at man som webshopsejer har styr på, at man rent faktisk kan klare og bearbejde så stor en belastning som store mængder trafik kan medføre.
”Hvis du ikke har sikret dig, at din server kan klare den store mængde belastning, så får du ikke meget ud af disse meget hektiske tilbudsdage. Tværtimod.”
Black Friday skaber travlhed hos postfirmaerne
Et andet sted hvor Black Friday, Cyber Monday og Singles Day skaber travlhed er hos posthusene og pakkedistributørerne. Ifølge flere opgørelser forskyder Black Friday og de øvrige tilbudsdage omsætningen for virksomhederne, så meget af denne forskyder sig fra resten af november til f.eks. Black Friday. Mange webshops meddeler at op til 25% af deres omsætning for hele november kan ligge på netop Black Friday.
Leave a Reply