Sådan påvirker Corona krisen e-handlen

Corona-krisen har ramt Danmark hurtigt og tilsvarende lige så hårdt. Mange virksomheder er allerede gået konkurs og mange er allerede fyret. Men i den digitale verden kører maskineriet overordnet videre. Vi har talt med en række virksomheder inden for flere brancher der sætter ord på, hvordan de har oplevet corona-krisens indtog i Danmark

Den digitale verden kører videre

I løbet af de sidste uger er Danmark blevet ramt af Corona-krisen. Samfundet er mange stedet gået i stå eller i det mindste blevet sat på halvt blus for en stund. Men heldigvis er det ikke alle der er lige hårdt ramt. For imens de fysiske butikker er lukket, så kører de digitale forretninger videre med forskelligartet styrke, da nogle brancher er hårdere ramt end andre.

Lige nu ses der en stor forskel fra branche til branche. Hårdest ramt er særligt rejsebranchen, hvor aktiviteten er forsvundet helt, men der er også gode historier at hente i det danske landskab.

Kursister går online

En af de brancher der stadig kan køre videre, dog i et andet format er branchen for kurser og designende. Her har man flere steder valgt at rykke kurserne online og på bedste måde forsøge at afholde kurserne som planlagt. Hos virksomheden iblsprog.dk der afholder sprogkurser i hele landet er man positiv over for den respons man har fået:

”Vi kan godt mærke at antallet af nye tilmeldinger er faldet, men dem som gerne vil have et kursus, forsøger vi at afholde et kursus for på bedste vis. Det er meget nyt for os, og et andet format end vi er vant til, men det kommer der sikkert nogle vigtige learnings ud af”, siger virksomheden direktør.

Supermarkederne har aldrig haft mere travlt online

Et andet sted hvor Corona-krisen kan mærkes er i de online supermarkeder, en branche der ellers har haft svært ved at trænge igennem til den typiske dansker. Hos Nemlig.com som er Danmarks største og mest kendte online supermarked, har de digitale hylder i perioder været helt tomme, i takt med at flere danskere opholder sig hjemme og gerne vil undgå kontakt i de fysiske supermarkeder. Her håber man ligeledes på, at Corona krisen kan få en positiv betydning for den gennemsnittelige danskers holdning til at købe fødevarer online.

Digitaliseringen kan få endnu mere fart i skoene

Selvom at der både er gode og dårlige historier som følge af Corona-epidemien, så er flere eksperter også enige i, at den nuværende karantæne bliver noget som kan få meget stor betydning for mange virksomheders holdning til digitalisering.

Den nuværende krise tvinger nemlig både de private virksomheder og de offentlige institutioner til at tænke anderledes for at holde samfundet i gang – og det kan betyde at både det offentlige og det private erhvervsliv på den anden side af krisen vil fokusere endnu mere end tidligere på at udvikle digitale strategier til deres forretning samt nye arbejdsgange som kan få betydning for, hvordan man indretter en arbejdsplads eller en større organisation.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*