

Danmark har verdens største produktion af minkpels, og udenlandske opkøbere strømmer til de danske pelsauktioner for at købe blandt andet minkpelse. Hos Kopenhagen Fur er er den årlige omsætning steget fra 4 til 13 milliarder kroner, hvilket gør pels til en af Danmarks største eksportvarer. Pelsindustrien beskæftiger desuden 6000 ansatte og er derfor en betydelig aktør på arbejdsmarkedet.
Den danske pelsproduktion
Årsagen til den store succes skal selvfølgelig findes i flere ting. Danskernes opfattelse af forholdene i minkbranchen er blevet forbedret, hvilket har bidraget til en større købelyst blandt danske forbrugere. I mange år har det næsten været tabu at købe pels, men i takt med, at brancheforeningen, Kopenhagen Fur, har formået at bruge den rette markedsføringsstrategi samt midler til at forbedre forholdene og dyrevelfærden i minkproduktionerne, har det hjulpet gevaldigt på købeevnen hos danske forbrugere. Faktisk driver både Århus og København Universitet deres egne minkfarme, hvor de undersøger og observere mink og dyrevelfærd for mink i fangeskab. Således forbedres forholdene til stadighed. Også Kopenhagen Fur har deres eget laboratorie for hele tiden at forbedre kvaliteten og forholdene.
Pels er moderne
Derudover kommer, at minkpelsens kvalitet og tilstand er uovertruffen, hvilket tiltrækker indkøbere fra hele verden. Dansk mink er blevet et kvalitetsstempel i sig selv, og udenlandske og velrenommerede brands står i kø for at lave anvendelig mode med pels.
Også danske designere og Kopenhagen Fur, der har sit eget mærke, er gode til at inkoorporere pels i deres designs. Der var engang, hvor pels var for velhavende forstadsfruer, der kom spankulerende i deres store brune mink eller kaninpelse, men i dag er pels for de unge og hippe. Pels bliver indtænkt i nye kombinationer og designs, så det er tidssvarende og hipt. Derudover er pelsen blevet tilgængelig for de unge i form af lavere prislejer, hvor alle kan være med. Du skal ikke længere lægge 20.000 kr. for en pels, men kan finde mange prisvenlige og smarte alternativer.
E-handlen stiger
En anden succesfaktor bag pelsbranchens succes er den stigende e-handel. Førhen blev pels primært solgt i fysiske butikker, men i takt med at de fleste danske detailbutikker og kæder går online, for at kunne få del af den enorme online omsætning, bliver danske pelse også handlet over nettet. Danskerne er nemlig blevet bedre til også at handle dyre forbrugsvarer på nettet – sikkerheden på nettet, danskernes fortrolighed og tillid til e-handlen, samt butikkernes mere servicemindede tilbud betyder, at danskerne godt tør at købe en pels til 5000 kr. på nettet.
Eksperten Henrik Bondtofte der arbejder med SEO udtaler:
Vi kan tydeligt mærke, at efterspørgslen fra detail, særligt pels og tøj er steget de sidste 12 måneder. Flere og flere vil have hjælp til, at deres webshops kommer frem i søgemaskinerne. En branche som har været kendt for at være lidt bagud, har pludselig indhentet en del. Det er en fornøjelse at arbejde med.
Leave a Reply