Med det nye Postnord får vi et nyt postsystem

Fra gul til blå

Post Danmark har altid været søsterfirma til og samarbejdspartner med det svenske postvæsen, Postnord. Med de samme overordnede chefer og samme overordnede økonomiske budget, er det derfor svært at sige at de nogensinde har været helt separerede. Men nu er der altså nye tiltag på vej, som vil komme til at blande de to virksomheder endnu mere, og gøre dem til én, ikke kun praktisk, men også rent principielt. Efter nogle hårde år rent økonomisk bliver Post Danmark nu endelig ultimativt underlagt Postnord. Det vil sige en mere ensrettet forretningsstrategi, nye vilkår for de ansatte og ikke mindst et skift i logo, farvetema og udstyr. De næsten ikoniske gule biler og cykler, den røde uniform og det gyldne logo vil i løbet af de næste par år langsomt blive udfaset, og i stedet vil vi komme til at se flere og flere blå vogne på gaderne. Man kan selvfølgelig sige at det rent nostalgisk er en skam, for skiftet symboliserer et stort skift i en årelang dansk posttradition. Men rent økonomisk og praktisk vil skiftet komme til at udgøre en stor fordel for det økonomisk pressede firma, som længe desperat har ledt efter måder at øge indtjeningen på. Det kan dog samtidig have de konsekvenser for kunderne, at priserne nu i højere grad skal tilpasses de svenske. Det kan betyde både stigninger i priserne, men også ændringer i de ydelser som firmaet tilbyder.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*