Marketingbranchen mangler hænder– kan bremse væksten

I de sidste 8 år er den danske e-handel vokset med over 10% årligt. I 2016 ventes den samlede e-handel at runde en samlet værdi på 100 milliarder kroner og dermed fortsætter de sidste mange års positive udvikling. Men det kan snart få en ende. For danske virksomheder har lige nu store rekrutteringsproblemer og branchen selv frygter, at det kan bremse væksten!

E-handlen buldrer videre i Danmark

Igennem de sidste 8 år er den danske e-handel vokset betydeligt. Således har der hvert eneste år siden 2008 været en vækst på over 10%. Samme vækstrate forventes også i år, hvor den samlede værdi af den danske e-handel forventes at overstige 100 milliarder kroner, hvilket svarer til 10% af det samlede privatforbrug.

Denne udvikling har hurtigt gjort Danmark til en af de førende e-commerce nationer i EU. Dette har samtidig betydet, at danske IT- og marketingfolk bliver efterspurgt såvel herhjemme som i udlandet.

Lav arbejdsløshed giver flaskehalsproblemer

Selvom dansk økonomi kun voksede med 1.2% sidste år, er arbejdsløsheden ikke desto mindre faldet til 4.3 %, hvilket er tæt på niveauet før finanskrisen, der var helt nede på 3.7%. Der er dog stadig over 100.000 arbejdsløse danskere.

Der er langt fra første gang, at der er ved at opstå mangel på kvalificeret arbejdskraft i Danmark. I årene der ledte op til finanskrisen var der ligeledes store flaskehalsproblemer på det danske arbejdsmarked. Og nu lyder der de samme meldinger fra ledende erhvervsorganisationer som Dansk Erhverv og Dansk Industri, der blandt andet efterlyse mangel på arbejdskraft indenfor industrien, hvor der både er mangel på ingeniører og IT-folk. Både Dansk Erhverv og Dansk Industri håber derfor på flere strukturreformer der kan være med til at udvide arbejdsudbuddet yderligere.

Mangel på kvalificeret arbejdskraft kanbremse væksten

Indenfor e-commerce og online-marketing har den store efterspørgsel betydet, at de danske virksomheder, såvel som etablerede search-bureauer, har svært ved at rekruttere kvalificeret arbejdskraft. En af de primære årsager til dette skyldes, at der på trods af den store vækst indenfor e-handel og digital markedsføring, fortsat ikke findes en konkret uddannelse, der handler om e-commerce og digital-marketing.

Som et resultat af dette er virksomhederne i mange tilfælde nødt til selv at oplære deres egne medarbejdere. Denne udvikling er potentielt en trussel for branchen, da det kan tage lang tid før en medarbejder er blevet lært op.

Selvom der endnu ikke findes konkrete uddannelser på universitetsniveau som danske virksomheder har kunnet rekruttere fra, udbydes der via private konsulenthuse en række kurser indenfor blandt andet digital marketing. På længere sigt ønsker branchen dog, at der bliver oprettet målrettede uddannelser på universitetsniveau, der beskæftiger sig med online-marketing.

Hvis dette problem ikke løses på sigt er der en stigende frygt for at danske virksomheder må sig nej til flere ordrer hvilket vil gå ud over væksten i branchen.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*