E-handlen skaber flere selvstændige

I løber af de sidste fem år er e-handlen i Danmark vokset med over 80% hvilket både har skabt flere selvstændige i en tid hvor danske iværksættere har været presset. Ifølge Obsidian Digital forventes det at antallet af digitale iværksættere vil stige i de kommende år.

Antallet af webshops og hjemmesider er stigende

Igennem de sidste fem år har e-commerce været en af de hurtigst voksende industrier herhjemme. I løbet af ganske få år er værdien af e-handlen i Danmark vokset med hele 80% og det har helt naturligt skabt både øget interesse for at starte sin egen webshop samt en større efterspørgsel efter gode webshops. Dette har gjort at antallet af både webshops og nye hjemmesider med henblik på øget salg er steget markant igennem de sidste fire år. Ifølge det digitale bureau Obsidian Digital vælger flere og flere iværksættere at blive digitale iværksættere:

”Vi kan tydeligt mærke at flere og flere unge vælger at kaste sig ud i det som selvstændige og helt naturligt så er der flere der vælger at starte deres egen webshop eller at lave en hjemmeside”, udtaler SEO-konsulent Christian Bertelsen.

Ifølge Christian Bertelsen er der generelt en lavere risiko forbundet med at starte en forretning online, da man generelt har færre opstarts omkostninger og man skal ikke ud og lave store investeringer for at rulle sit produkt ud.

Internettet skaber flere underleverandører

En anden afledt effekt af den stigende e-handel er ifølge Obsidian Digital at der bliver skabt mere konkurrence på nettet hvilket er med til at give større gennemsigtighed i markedet for forbrugerne. Denne udvikling ses blandt andet tydeligt inden for flere industrier herunder i byggebranchen hvor især boligmarkedet store aktivitet har fået en lang række mindre erhvervsdrivende til at kaste sig over de digitale kanaler. En af dem er gulvkanon.dk der arbejder med gulvafslibning i København. Her er man overbevist om, at deres successen stammer fra den øgede aktivitet på boligmarkedet, hvilket oftest starter på de store boligportaler.

Derudover så har fremkomsten af såkaldte affiliate sider – det vil sige hjemmesider, der stiller en videre til en hjemmeside hvor man kan købe et givent produkt – gjort at der er blevet skabt en lang række nye underleverandører der har fået mange virksomheder til at tage skridtet fuldt ud og satse på de digitale løsninger.

”Et godt eksempel på denne udvikling har vi set inden for byggeriet. I løbet af få år er antallet af hjemmesider der sammenligner tilbud fra en lang række firmaer vokset eksplosivt og hele denne udvikling har åbnet mange virksomheders øjne for de muligheder der ligge i digital markedsføring, udtaler Christian Bertelsen.

Væksten vil fortsætte i 2017

Hos Obsidian Digital er man ikke selv i tvivl om at den nuværende tendens vil fortsætte i de kommende år selvom man hæfter sig ved at konkurrencen herhjemme er stigende både på grund at flere og flere starter deres egen webshop, men også fordi at udenlandske virksomheder satser mere på de danske marked.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*