Corona-krisen har taget hårdt på dansk økonomi i det første halve år af 2020. Men selvom mange brancher bløder, så er der stadig lys i mørket. En række brancher har nemlig givet skeptikerne baghjul og fortsat deres vækstrejse i den første halvdel af året. VI dykker i denne artikel ned i fire af disse brancher.
1: Dagligvarer handles online som aldrig før
Den første branche som er værd at nævne, er dagligvarehandlen. Salget af fødevarer fik et markant løft i de første uger og måneder efter Corona-krisen brød ud, og det er med god grund. For i takt med at flere skulle isolere sig selv, enten på grund af smitte, eller af frygt herfor blev internettet den eneste udvej for mange.
Virksomheder som Nemlig.com og Coop.dk har således oplevet stor fremgang i år. Dette kan vise sig at være den længeventede begivenhed, der for alvor har vækket danskernes lyst til at købe dagligvarer online. Det er stadig for tidligt at sige, hvad de langsigtede effekter af denne vækst vil være. Men eksperter har i mange år slået fast, at hvis e-handlen for alvor skal vokse herhjemme, så er det dagligvarerne der skal trække det tunge vækstlæs.
2: Plastikkirurgi kender ingen Corona
En anden branche der har fortsat med at vokse på trods af Corona-krisen, er mere overraskende plastikkirurgiske behandlinger. Plastikkirurgiske behandlinger har oplevet en stor fremgang i de sidste år online.
I Corona-krisens første fase blev mange klinikker lukket ned. Men allerede efter halvanden måned kunne mange klinikker igen slå dørene op. Og siden da har kunderne stået i kø. Vi har talt med flere forskellige udbydere af kosmetiske behandlinger og både inden for kosmetiske behandlinger som botox og filler, samt næseoperationer, har der været stor efterspørgsel. Et af de steder, der har oplevet stor efterspørgsel på trods af de svære tider, er Rhinoklinikken, der er eksperter i næseoperationer. Her har man på trods af diverse restriktioner stadig oplevet stor efterspørgsel fra værende kunder.
Hos Rhinoklinikken peger man på, at den øgede mængde hjemmearbejde er en af årsagerne til, hvorfor mange vælger at få foretaget diverse behandlinger nu.
3: Byggemarkeder ser det bedste år nogensinde online
En tredje branche der har oplevet en stor vækst i løbet af det sidste halve år, har været gør-det-selv-branchen med byggemarkederne i front. Alle de store kæder som Bygma, Silvan og Harald Nyborg har haft rekord travlt og flere materialer er simpelthen blevet udsolgt lang tid før tid, fordi andelen af personer, der gør hjemme og sætter huset, eller sommerhuset i stand, har været rekordhøjt. Derudover har byggebranchen også kunnet holde gang i hjulene, hvilket har presset efterspørgslen helt i vejret.
4: De ældre opdager online takeaway
En fjerde branche der har vækstet meget under Corona-krisen, er takeaway branchen. Væksten har særligt været båret af den ældre generation, der i stigende grad er begyndt at bestille mere mad hjem til sig selv. Dette kan tydeligt ses i resultaterne for selskaber som både Hungry og Just Eat. Men det er særligt en tjeneste som Wolt, der har taget store og nye markedsandele i branchen. Om samme trend fortsætter på den anden side af krisen er for tidligt at sige for nu, men kimen er lagt til yderligere vækst i de kommende måneder, så længe at hverdagen ikke normaliseres for mange danskere.
Leave a Reply