Produkter og services til dyr er en milliardforretning…

I Danmark anser vi vores kæledyr som en del af familien – det viser en undersøgelse fortaget af Gallup omkring danskernes forhold til de 4-benede væsner. Det er således et markant skifte i forhold til den funktion og rolle, som hunde og katte spillede bare en generation tilbage, hvor de ikke hørte til indenfor hjemmets 4 vægge, men måtte tage til takke med at sove i stalden.

En stigning på 25% i omsætningen

Denne udvikling afspejles også i detailhandlen, hvor salget af udstyr, legetøj og foder til kæledyrerne er den branche, som oplever størst omsætningsfremgang med hele 25% blot indenfor de sidste par år.  Vi bruger så at sige milliarder af kroner på vores dyr indenfor alt fra foder til hospitalsregninger.

Denne tendens ser man også indenfor e-handlen, hvor antallet af webshops indenfor branchen er i kraftig vækst. Det er god forretning i at have en webshop, der handler med produkter til kæledyrerne. Dette er der flere grunde til, for mens vi gladelig smider masser af penge efter kæledyrerne, så er det ikke billigt at eje en hund eller kat. Man kan derfor spare en masse penge årligt, ved at købe produkterne billigere online.

DanskErhverv lavede i 2015 en undersøgelse over danskernes e-handel vaner. Her kunne man se, at det især var de unge under 35 år, såvel som de ældre over 60 år, der primært handlede hundefoder på nettet. Dette hænger sammen med, at det især er de yngre og seniorer, der anskaffer sig kæledyr, da de her har tiden og savner selskab. Det er ligeledes denne gruppe, der har færrest penge mellem hænderne, og derfor naturligt forsøger at spare på budgettet ved at finde de samme produkter billigere online.

Hos gilpa.dk – en webshop, der er specialiseret i at sælge hunde- og kattefoder, ser man specielt en søgning efter billigt hundefoder. Det kan hurtigt koste et par hundrede kroner om måneden at købe foder af høj kvalitet i butikkerne, men når man kan så kan købe det samme mærke billigere online, har dyreejerne ikke noget mod at bruge lidt ekstra tid på at surfe rundt og finde de produkter, de skal bruge.

Godt forretningsgrundlag

Hos Gilpa.dk mærker man desuden, at folk er mere tilbøjelige til at smide nogle ekstra varer i kurven, når de sidder bag skærmen – her bliver man hurtigt fristet til at købe mere, end hvad man egentlig har brug for. Selvom dette ikke er heldigt for forbrugeren, der ønsker at spare på sit budget til hundefoder, er det alle tiders nyt for webshopejere.

Hvis man overvejer et nyt forretningsområde, så er det måske værd at overveje branchen for produkter til kæledyr. Hvis man alene ser på antallet af hunde i Danmark, som er det hyppigste kæledyr blandt danskerne, bruger hundeejerne i gennemsnittet 100.000 kr. på hunden i dens levetid. I dag findes der 550.000 hunde i Danmark.  I alt et meget godt forretningsgrundlag – og så endda kun indenfor produkter og services til hunde.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*