De 3 ting, der gør det svært for danske webshops i konkurrence med udlandet

At drive webshop i Danmark er på en gang en velsignelse og en forbandelse.

Du er som webshopejer velsignet med et velfærdsland, hvor den enkelte borger er købestærk. Du har et stort marked og indgangsbarrieren er lav.

Men der er 3 primære udfordringer ved at være her i landet:

Dyre medarbejdere

Løntrykket i Danmark er højt fordi at skattetrykket er det. Når skattefar tager 50 %, skal du have 20 tkr. om måneden bare for at få 10 tkr.

Det er svært at skabe en profitabel forretning og konkurrere med udenlandske shops, når du i Danmark skal betale en væsentligt højere lån – ofte mere end det dobbelte af andre lande (fx Tyskland).

Til gengæld har vi flexicurity som et stort plus i Danmark. Det er nemt at hyre og fyre. Se en guide til opsigelse af medarbejdere her.

Høj moms i øvrigt

Ikke kun skattetrykket for medarbejderne er et problem. 25 % moms er blandt EUs højeste satser. Det gør det svært igen at konkurrere med udenlandske shops, der betaler færre penge.

Amazon kommer

I Danmark har vi hidtil været forskånet for giganten Amazon. Men den går ikke længere. I starten af 2017 blev fragt til Danmark gratis som Prime-medlem og det så mange som et tegn på, at Amazon kommer til at satse i højere grad på e-handel i Danmark.

I USA sidder Amazon på massive 53 % af e-handlen. Til sammenligning er den største shop i Danmark – Zalando – blot indehaver af lige knap 3 % af markedet.

Hvis Amazon kommer, kommer alle andre til at mærke det. Og det går ikke lang tid herfra.

Er du enig?

Lav en kommentar herunder – Vi vil gerne høre din mening!

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*