Når du booker et hotel med Hotels.com, Booking.com eller en af de andre store bookingportaler, betaler hotellet en del af din booking som tak for besværet.
Men den del er steget stødt i takt med at hotelportalerne er blevet mere og mere dominerende.
I dag kræver både Hotels.com og Booking.com op imod 20 % af beløbet for en booking for at håndtere selve bookingen og sætte dig i kontakt med hotellet – og det er ved at være for meget for mange hoteller.
Opbrud med egen markedsføring
For at undgå at være afhængige af de store bookingportaler, gør de enkelte hoteller flere ting.
- De benytter sig af mindre og uafhængige portaler som HotelKøbenhavn.dk
- De begynder at markedsføre dem selv via Google AdWords og Facebook annoncering
- Og de forsøger at ’eje kunden selv’, så de får gavn af livstidsværdien og ikke bookingportalen
Det er dog en omstilling der tager tid – og for mange hoteller er 2017 året, hvor de går i gang og således ikke året, hvor de begynder at høste frugterne af deres arbejde.
Portalerne har fordelen
De store portaler har flere fordele ved at være så store.
De håndterer mange bookings og har derved fat i de brugere, der skal bruge et hotel igen og igen.
Med deres store markedsføringsbudget har de mulighed for at bruge brede og store kanaler som TV og radio.
Og fordi at de er så store og har så meget magt har mange mindre hoteller simpelthen ikke råd til ikke at være til stede på platformene – selvom de isoleret ikke tjener penge på de bookings, der kommer ind gennem portalerne.
Leave a Reply