Sådan får du hyret det bedste match til din virksomhed

Som arbejdsgiver eller ansvarlig for rekruttering i en virksomhed, står man overfor en kæmpe udfordring, når man vil finde den bedste kandidat, til lige netop jeres virksomhed. Vi guider dig til at finde det bedste match.

Undersøg og afklar hvad i har brug for

Det første du skal gøre, er at blive afklaret med dig selv, medarbejderne og virksomheden, om i virkelig har brug for en ny fuldtidsmedarbejder, og hvorvidt i har råd og plads til endnu en ansat. hvis ikke i har råd til en ny ansættelse lige nu, kan du undersøge, om stillingen er praktik- eller deltidsvenlig, eller om du kan fordele arbejdsopgaverne ud til nuværende medarbejdere.

Generelt er en rekruttering utrolig tids- og ressourcekrævende. Det er derfor en god idé, hvis du har planlagt hvordan du bruger tiden, nøje. De fleste rekrutteringer tager mellem 6 og 12 uger, dog kommer det helt an på branchen. Hvis ikke du har ressourcer til at foretage en sådan tidskrævende proces, kan du altid betale dig fra det. Konsulenthuset Ballisager.com hjælper virksomheder, med at finde det perfekte match, ved headhunting i hele Danmark.

At gå struktureret til værks

Når du er blevet afklaret med, hvorvidt du skal bruge en medarbejder, kan du gå i gang med at lave en nogenlunde nøjagtig plan for, hvad den kommende medarbejder skal lave. Hvis du har svært ved at få det ned på skrift, kan det være en god idé at sparre med nogle af de medarbejdere, som den kommende medarbejder skal arbejde tæt med.

Du skal have lavet en konkret plan for den kommende medarbejders opgaver, en stillingsbetegnelse og hvor meget erfaring du forventer din kommende medarbejder skal have. Når dette er udarbejdet, kan du snildt bruge planen at lave et stillingsopslag.

Vær realistisk i din søgen

Mange arbejdsgivere er rigtig gode til at remse alle de kompetencer op, som de ønsker at se i en medarbejder. Problemet er at man som et normalt menneske, ofte ikke besidder alle disse kompetencer, hvilket kan være med til at skræmme potentielle kandidater væk og tiltrække mange ansøgere, som måske ikke er de rette til jobbet. Målet er jo egentlig at finde én rigtig kandidat og ikke mange forkerte.

Derfor kan du med god grund skrive et stillingsopslag, hvor du beskriver hvilke kompetencer den kommende medarbejder helst skal besidde – hvilke kompetencer han gerne må besidde og hvilke kompetencer, der ville være en fordel.

Personen bag de faglige kompetencer

Det er vigtigt at du er knivskarp i hvem du søger, når det kommer til uddannelse, erfaring m.m. Det er dog næsten vigtigere at du er mere skarp på, at finde en person som passer personlighedsmæssigt ind i virksomheden, end en person som har den rigtige uddannelse. De fleste medarbejdere, bliver alligevel oplært i den stilling, de er ansat i. Så de faglige kompetencer, du efterspørger, kan kandidaten nemt lære, men det kan den rigtige personlighed ikke.     

Der er selvfølgelig stillinger, hvor uddannelse vægter mest, så som en lægefaglig eller en revisor. Det handler mest om, at en person med den rigtige uddannelse og erfaring, sagtens kan være den forkerte til stillingen, hvis personligheden ikke matcher.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*