2020 slog alle rekorder for e-handel

I 2020 voksede dansk e-handel mere end man havde forudset – og det var selvom man havde sat næsen op efter en vækst på 20% sammenlignet med 2019. Der var særligt tre bevægelser som skabte denne udvikling, foruden COVID19 og de mange nedlukninger. Ifølge flere eksperter kan 2020 have været året, der for alvor gjorde det danske samfund digitalt.

Fødevarer fik sit gennembrug på nettet i 2020

En af de brancher der har været med til at sætte skub på den danske e-handel, når man kigger på den samlede omsætning, er produktkategorien ’Dagligvarer’ og ’Fødevarer og specialiteter’.

Tidligere har det været svært for de danske supermarkedskæder at få deres kunder til at købe online, men efter nedlukningen i foråret havde mange ikke andre valg end at sætte sig foran skærmen, når der skulle handles ind.

Og selv da restriktionerne efter første nedlukning sluttede, valgte stadigt flere at købe ind online på webshops. Derudover har mange valgt at bruge flere penge end tidligere på fødevarer, både fordi der har været andre ting man ikke har kunnet bruge penge på, samt fordi danskerne i større omfang end tidligere foretrækker at bruge flere penge på dyrere og bedre fødevarer.

Byggebranchen trækker både producenter og servicevirksomheder op

En anden branche der har haft travlt, er byggebranchen. Her har både webshops og servicevirksomheder meldt om stor travlhed, og en stadig større aktivitet er blevet digital. I mange af de store danske byggemarkeder har man i perioder haft udsolgt af basale varer som træ. Dette skyldes at de store byggevirksomheder og entreprenører har kunnet arbejde videre på de fleste af deres projekter, samtidig med at mange private er kastet sig ud i nye gør-det-selv-projekter. Sidst men ikke mindst har det offentlige også skubbet på for at fremrykke offentlige investeringer, herunder renovering af almene boliger i mange større byer.

Blackstone-reglen der blev indført, i februar har også gjort at mange andelsboligforeninger har fået travlt med at igangsætte renoveringer eller fremrykke projekter fra deres vedligeholdelsesplaner.

Black Friday blev til Black Week og slog alle rekorder

En tredje faktor der bidrag til den store vækst i e-handlen i 2020 var Black Friday – eller nærmere Black Week. For i 2020 valgte endnu flere virksomheder rend tidligere at deltage i både Black Friday og Cyber Monday, hvilket gjorde at mange endda valgte at sprede tilbuddene ud over en hel uge for at kunne følge med. Selvom Black Friday som enkelt dag ikke slog omsætningsrekorden for sidste år, så slog den samlede omsætning for hele ugen sidste års rekord markant.

Stadig en forventning om øget vækst i 2021

Selvom 2020 var et usædvanligt år, så er det langt fra usandsynligt at der igen i år kan komme vækstrater på 10-20% som de forgangne år. Jo længere tid vi vil være ramt af restriktioner, jo mere kommer den digitale handel til at fylde.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*