Øget e-handel skal skabe vækst i udkantsdanamrk

E-handlen fortsætter stadig sit høje væksttempo. Således forventes den samlede e-handel at runde en værdi på over 100 milliarder inden udgangen af 2016. Og selv på trods af denne hurtige udvikling, er der stadig et stort uforløst potentiale især i udkantsområderne.

Mange erhverv er stadig ikke kommet på nettet

Selvom e-handlen siden 2008 har været igennem en rivende udvikling og oplevet tocifrede vækstrater hvert år, er det mest i de større byer at udviklingen slår igennem. Således er der stadig et stort uforløst potentiale i både store dele af Sønderjylland, Nordjylland og på både Fyn og Sjælland. Årsagen til dette er, blandt andet at mange traditionelle erhverv endnu ikke er kommet på nettet.

For eksempel er der et stort uforløst potentiale indenfor traditionelle erhverv som slagterforretninger, håndværkervirksomheder og endda advokatbureauer m.fl.

I stedet er det de store danske og udenlandske virksomheder herhjemme, der har været hurtige til at kaste sig over internettet og dets muligheder. Således var de tre mest populære webbutikker store portaler som Amazon, Ebay og Momondo i 2015.

Men langt de fleste jobs i detailhandlen findes hos små selvstændige erhvervsdrivende.

Store vækstmuligheder ved øget digitalisering

Således er der stadig et stort uforløst vækstpotentiale i den danske detailhandel. Hvis flere ’små’ forretninger i højere grad satsede på øget digitalisering, ville en lille butik på Mors eller Lolland have lettere ved at nå ud til en større kundegruppe og dermed øge chancen for at skabe vækst på sigt, der kan være med til at sikre detailhandlen som vi kender den. Derudover ville en øget digitalisering kunne skabe øget konkurrence på tværs af landet og dette kunne på sigt have en positiv afsmitning på forbrugerpriserne siger førende økonomer.

Plads til flere nicher i markedet

En anden tendens der lover positivt for den danske detailhandel er at der på trods af store spillere som Momondo indenfor tøj, Hjem og Fix inden for hobby, så er der stadig plads til flere webshops. Her er der især muligheder indenfor specialiserede nichebutikker. Et eksempel på en sådan strategi ses for eksempel her hos Stigefabrikken, der har taget kampen op imod nogle af de største kæder som Harald Nyborg og Silvan.

Samme forbrugertendens i USA: den danske regering vil ikke hjælpe

I USA viser de seneste undersøgelser også at forbrugere i højere grad foretager lokale søgninger, når de leder efter varer på internettet. Samme tendens forventes på sigt at kunne brede sig til Danmark, da danskerne på mange måder har de samme forbrugsvaner som amerikanerne. Men hvis e-handlen skal have et løft uden for storbyerne kræver det investeringer i bedre og hurtigere internetforbindelser, som den forrige regering afviste at yde tilskud til, selvom skiftende regeringer har fremhævet de positive effekter af øget digitalisering.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*