Er du klar til de nye persondataretlige regler?

I maj 2018 sker der noget, der får væsentlig betydning for næsten alle danske virksomheder:

EU har lavet en ny persondataforordning, danske virksomheder nu også er omfanget af. Den nye persondataforordning har til formål at forhindre uretmæssig deling og salg af brugerens data fra en virksomhed til en anden.

Forordningen er speciel særligt på ét punkt: Du kan som virksomhed få bøder baseret på et procentvist beløb af din omsætning (!) og således ikke et fast beløb. Loven tager sigte på store virksomheder, der med en høj omsætning har mest at tabe.

For dig som mindre e-commercevirksomhed har forordningen – der har samme status som lov i Danmark – også væsentlig betydning. Du behandler data om dine kunder, og denne data er omfanget og beskyttet af forordningen.

Advokat Lise Moth er på vej med et produkt relateret til persondatafordningen – se her. Hun står også bag tidligere populære produkter som guides til personalejura samt opsigelse af medarbejder.

Databehandleraftale

En af de ting forordningen medfører er, at du som virksomhed skal have en databehandleraftale. Denne aftale gives til alle personer, du samarbejder med og som behandler fortrolig data fra din virksomhed. Det kan være din advokat, revisor eller bureauet, der hjælper dig med online markedsføring.

Du skal som virksomhed bestemme, hvordan dine samarbejdspartnere behandler din data – og ikke omvendt.

Handelsbetingelser og kontrakter

Persondataforordningen vil også blive afspejlet i virksomhedens handelsbetingelser samt de kontrakter, din virksomhed indgår med andre virksomheder.

Allerede nu har du mulighed for at få en advokat til at hjælpe dig med dine dokumenter. Det er dog ikke nødvendigt før implementering af den nye forordning i maj 2018.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*