B2B virksomheder får en større betydning for e-handlen

Ifølge de seneste tal fra dansk e-handel, så fortsætter væksten med hidtil udset tempo. Således er dansk e-handel allerede vokset med over 20 % siden samme periode sidste år og en af forklaringerne på dette er at langt flere B2B virksomheder går den digitale vej.

E-handlen fortsætter med at vokse – Danmark løber fra nabolande

E-handlen har igennem de sidste 8 år været blandt de hurtigst voksende industrier i Danmark med vækstrater på over 8% om året. Men på trods af den høje vækst, så er der tilsyneladende ingen grænser for, hvor meget industrien egentlig kan vækste. Således viser den seneste undersøgelse fra dansk e-handel, at e-handlen er vokset med hele 20% siden sidste år og dermed indtager Danmark en klar førsteplads når det kommer til vækst inden for e-handel i Skandinavien. Dansk Erhverv anslår således at e-handlen herhjemme vil runde en samlet værdi på over 110 milliarder i år imod knap 85 milliarder sidste år.

Flere servicevirksomheder tager en bid af e-handlen

Og hvis man er overrasket over, hvordan branchen kan blive ved med at vokse, så er der et godt svar: B2B-virkosmheder. For selvom det igennem de sidste mange år har været webshopsene, der har trukket det tunge vækstlæs, så viser de seneste tal af servicevirksomheder og særligt B2B-virksomheder er begyndt at gøre deres entre i stor stil på nettet. En af disse mange nye virksomheder der går all in på de digitale løsninger, er advokatfirmaet Hviid Advokater der har kontorer i alle større byer i Danmark og her er man indtil videre glad for sin beslutning.

”Selvom vi var lidt skeptiske i begyndelsen, så har vi hurtigt fået vores penge hentet hjem igen. Mange tror sikkert, inklusive os selv, at man skal have fysiske varer på hylderne for at man kan få noget ud af internettet”, siger partner i virksomheden Jesper Hviid.

Stadigt et stort potentiale for en lang række virksomheder

Selvom der er mange virksomheder som Hviid advokater, der har fået smag for digital markedsføring, så er der samlet set stadig et stort uudnyttet potentiale for særligt servicevirksomheder. Her er især transportsektoren, landbrugssektoren og håndværkere brancher og virksomheder som over en bred karm ikke gør meget ud af deres digitale profil.

I vores nabolande forholder det sig dog på samme måde. I både Norge og Sverige er det ligeledes webshopsene der står for den største del af den samlede omsætning. Den gode nyhed for Danmark i det mindste er dog at ligesom med webshopsene, så er de danske servicevirksomheder allerede længer fremme i skoene end i vores nabolande og det giver muligvis håb om større digital eksport fra Danmark i fremtiden.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*